A inceput sezonul reducerilor! Atentie la soldari!

  • 13.08.14
  • 997

De mai mult de o saptamana au inceput si la noi vanzarile de soldare. Probabil ati vazut cam peste tot diverse afise care anunta reduceri care mai de care mai avantajoase pentru consumatori. Dar asa este oare? Ceea ce trebuie sa stiti insa este faptul ca atat anunturile de reduceri, cat si reducerile efective trebuie sa respecte anumite reguli, clar stabilite prin lege, astfel incat consumatorii sa fie protejati.

La data de 1 septembrie 2013, APC Romania a lansat campania nationala impotriva practicilor comerciale incorecte pe piata din Romania. Pentru a va feri de aceste practici comerciale incorecte, APC Romania va sfatuieste sa aveti grija in perioada urmatoare la reducerile din magazine.

Ce este vanzarea de soldare?

Vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea "soldare/soldari/solduri" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntul.
Vanzarile de soldare se pot efectua numai in cursul a doua perioade pe an, cu o durata maxima de cate 45 de zile fiecare.
Vanzarea de soldare trebuie sa aiba loc in structurile de vanzare in care produsele respective erau vandute in mod obisnuit.
Perioadele de soldari se stabilesc de comerciant intre urmatoarele limite:
• perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna - iarna;
• perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara - vara.

Orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice obligatoriu data de debut a vanzarii de soldare si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii in cazul in care operatiunea de soldare nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.

Reguli privind reducerea de pret

Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice.

Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand:
• publicitatile comparative de pret;
• anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
• anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata;
• anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare.
Publicitatea prin catalog si ofertele de reducere de preturi, lansate de comerciantii care practica vanzarea prin corespondenta, pot fi valabile numai pana la epuizarea stocurilor, cu conditia ca aceasta mentiune sa figureze vizibil si lizibil in catalog.

Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
• fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
• fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare;
• fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs si/sau serviciu sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs si/sau serviciu.

In sfarsit, mai trebuie mentionat ca regulile privind modul de realizare si de afisare a reducerilor de pret sunt valabile si pentru alte tipuri de vanzari promotionale care se desfasoara in afara perioadelor de soldare.

Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) este organizatia neguvernamentala apolitica si nonprofit, infiintata inca din anul 1990, care are ca principal obiectiv apararea, promovarea si reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor si intereselor consumatorilor in raporturile cu operatorii economici si institutiile statului.