Perceptia asupra stiintei in lume

  • 19.11.09
  • 669

In cadrul parteneriatului intre Fundatia L’Oreal si UNESCO, in martie 2009 au fost anuntate rezultatele unui studiu exclusiv, realizat impreuna cu institutul pentru sondarea opiniei publice TNS cu privire la perceptiile asupra stiintei si carierelor stiintifice in 10 tari*. Aceste rezultate sunt semnificative si subliniaza importanta stiintei in societate, fiind o disciplina recunoscuta cvasi unanim ca o miza majora.

Care este locul stiintei in societate?

Intr-o societate tot mai tehnologizata, 84% dintre persoanele chestionate afirma ca stiinta contribuie la imbunatatirea vietii lor de zi cu zi. Studiul subliniaza astfel rolul major al stiintei in societate, intr-un mod unanim in toate tarile incluse in sondaj. Si totusi, stiinta reprezinta
o necunoscuta pentru 69% dintre respondenti, iar pentru una din doua persoane constituie
o sursa de ingrijorare.

„Studiul evidentiaza un paradox”, precizeaza Carole Muller, Directoarea Departamentului pentru Consumatori din cadrul TNS. „Desi fiecare constientizeaza utilitatea stiintei, aceasta perceptie este atenuata de o lipsa de informare, de unde si o anumita teama cu privire la posibila putere a stiintei”.

Care sunt perceptiile cu privire la stiinta?

Studiul reliefeaza diferentele de cultura stiintifica intre diferite regiuni ale lumii. Intr-adevar, in Europa de Sud, carierele stiintifice sunt considerate mai putin atractive decât in SUA, Africa de Sud sau Regatul Unit. Acestea ii atrag pe 60% dintre britanici si 60% dintre americani, spre deosebire de numai 44% dintre italieni. Stiinta este, de asemenea, plina de satisfactii pentru 60% dintre americani si 60% dintre mexicani, comparativ cu numai 20% dintre francezi.

Profesiile stiintifice fac, de asemenea, obiectul unor motivatii diferite, in functie de tara de origine a persoanelor intervievate: in Statele Unite, salariul este principalul motiv (35%), in timp ce in Europa, carierele stiintifice sunt percepute ca fiind mai putin remunerate (motivatia financiara nu este mentionata decât de 9% dintre respondentii din Italia, 16% in Spania, 18% in Franta). In aceste tari, motivatia este mai degraba legata de provocarea intelectuala (56% in Italia, 52% in Spania si 51% in Franta).

Stiinta, o meserie de viitor?

In toate tarile incluse in studiu, carierele stiintifice sunt considerate dificile (45% dintre respondentii francezi, 40% dintre spanioli si 54% dintre chinezi). Totusi, stiinta este sinonim cu viitor, deoarece 69% dintre persoanele intervievate isi incurajeaza copiii sa se orienteze spre cariere stiintifice (78% in China, 71% in Spania, 80% in Mexic).

„Acest studiu demonstreaza importanta stiintei in societatile noastre. Aceasta disciplina, considerata dificila, ar trebui sa fie mai vizibila, mai apropiata si integrata in modele concrete”, conchide Carole Muller, Directoarea Departamentului pentru Consumatori in cadrul TNS.

*Metodologie:

Studiul a fost derulat pe un grup de 10.000 de persoane din 10 tari: China, Dubai, Franta, Germania, Marea Britanie, Italia, Mexic, Africa de Sud, Spania si SUA.

Conform Declaratiei de la Deauville, Franta, din 12 octombrie 2007:

Prea putine fete si tinere imbratiseaza o cariera in stiinta, ceea ce duce la aparitia unei crize vocationale la scara larga:

• La nivel universitar, fetele reprezinta doar 27% dintre studentii la stiinte fundamentale si aplicate.
• Printre elevii care au obtinut calificativul „foarte bine” la Bac S (bacalaureat stiintific), 75% dintre baieti au mers la scoli pregatitoare stiintifice, comparativ cu doar 53% dintre fete.
• In marile scoli si scoli de inginerie, fetele reprezinta doar 25% din numarul de studenti.

Femeile sunt sub-reprezentate intr-un mod alarmant in cercetarea publica si privata:

• Femeile reprezinta doar 27% dintre cercetatori la nivel mondial si numai 28% din cercetatorii din Franta; din care 33% lucreaza in sectorul public si 20% in companii private.
• Dintre cei 516 nominalizati la Premiul Nobel pentru stiinta si medicina in perioada 1903 – 2006, numai 12 femei au câstigat premiul, reprezentând mai putin de 2,4%.

Femeile sunt in minoritate in profesia de inginer:

• Femeile reprezinta sub 16% din inginerii din Franta si numai 25% dintre inginerii sub 30 de ani.
• Cifrele sunt si mai slabe in sectoarele cu potential ridicat, precum electronica, telecomunicatii si tehnologia informatiilor, unde femeile ingineri reprezinta doar 12%.
• In SUA, femeile reprezinta numai 26% dintre inginerii din sectoarele IT si matematicii, iar numarul lor este in continua scadere.

„Un perete de sticla” impiedica progresul profesional al femeilor, in special in stiinta:

• In Europa, femeile reprezinta 50,4% dintre profesionistii care lucreaza in domenii stiintifice, dar numai 29% dintre ingineri, 29% dintre cercetatori si 15% dintre profesorii universitari.
• In universitatile din Franta, 38% dintre lector sunt femei, dar numai 16% sunt profesori titulari.
• Femeile ingineri sunt platite cu mult mai putin decât barbatii: cu 3% mai putin la inceputul carierei si cu 42% mai putin in cazul femeilor cu vârsta intre 55 si 59 de ani, o cifra de-a dreptul socanta.