Interviu cu 109. Un label de moda romanesc cu adevarat provocator!
- 20.01.11
- 1862
Ce inseamna 109? De la inceputul anului trecut, cand Marina Moldovan si Ioana Dumitrescu au lansat un label de moda, 109 nu mai este doar un simplu numar, ci semnificatia originalitatii devenite accesibila.
Este vorba despre o stilistica de moda care coboara de pe podiumul de prezentare, in strada si oriunde. 109 si-a propus sa faca haine purtabile, usor de adaptat oricarui moment, usor de imbinat cu elemente diverse din garderoba. Vorbim despre prêt-à-porter. Vorbim despre creatie de designer pur romaneasca, din care rezida pasiune pentru forme, culori, estetica, arta.
Marina si Ioana lanseaza mici colectii prin care imaginatia avangardista devine accesibila, iar hainele create, dezirabile. Si ah! Cat de mult ne dorim sa imbracam creatii 109! Nu ma mira deloc sa vad ca foarte rapid, piesele expuse de cele doua creatoare, capata eticheta de "Sold-Out", chiar daca scopul esential al labelului nu este nicidecum comercialul.
piesa din prima colectie 109, denumita "View my profile" si care a avut foarte mult succes; (model Laura Vargalui)
Veti afla mai multe despre ideile si aspiratiile Marinei Moldovan si ale Ioanei Dumitrescu, cu ajutorul unui interviu care incearca in aceeasi masura, sa ofere o succinta privire asupra scenei de moda si a publicului iubitor de moda, din plan local. Care este rolul si locul unor case de creatie precum 109, aici, in Romania?
Envy: 109 a devenit intr-un timp extrem de scurt, un label vandut si apreciat, fara ca voi sa faceti nicio clipa rabat de la ideile foarte originale. Cum comentati aceasta reusita?
Marina Moldovan: Atata vreme cat crezi in ceea ce faci si o faci constiincios si corect, se vede, iar daca iti cunosti limitele, si in acelasi timp esti consecvent si rabdator, ajungi sa faci corect ceea ce iti propui. Eu cred ca o piesa vestimentara realizata corect are valoare mai mare decat ceva pentru care ai nevoie sa apelezi la artificii, care de cele mai multe ori, nu fac altceva decat sa compromita produsul final.
La nivel de idei, cred ca originalul este ceva firesc - ideile noastre sunt raspunsuri la intrebarile pe care si le pune publicul caruia ne adresam. De fapt, ideile sunt la indemana oricui, trebuie doar sa ai un spirit de observatie dezvoltat si sa echilibrezi avantul pe care il ai atunci cand demarezi o colectie, cu ceea ce simti ca-ti cere realitatea. Deseori ne-am dori sa facem piese mai indraznete, mai greu de purtat, pentru care insa, nu gasim materiale aici in Romania si nici cumparatori; ne dorim sa ajungem in punctul acela, dar deocamdata suntem limitate de imprejurari.
Envy.ro: Cui se adreseaza creatiile voastre?
Ioana Dumitrescu: Deocamdata avem un target compus exclusiv din femei. Ceea ce facem noi se adreseaza femeilor care cauta piese cu o constructie speciala sau elaborata si care apreciaza calitatea finisajelor si a materialelor folosite cel putin la fel de mult ca si aspectul hainelor. Ne adresam femeilor de orice varsta, care sunt constiente de calitatile lor si care vor, din cand in cand, sa iasa din comun prin ceea ce poarta.
Envy: Cum ati caracteriza scena de moda din Romania?
Marina: Scena de moda din Romania are multe de invatat si mai ales de rezolvat. Exista cativa designeri romani foarte buni care inca nu sunt apreciati la adevarata lor valoare si exista si mai putini care sunt apreciati in afara tarii. Totodata, exista o masa de designeri romani care s-a dezvoltat foarte rapid si care si-a creat un sistem de reguli independent de cel aplicat pe scena globala, iar eu personal nu cred ca se poate vorbi despre o evolutie a scenei de moda romanesti in aceste conditii
.
Scena de moda din Romania este neformata, sau mai bine zis formata dupa chipul si asemanarea acestei tari. E loc pentru toata lumea, dar toti se inghesuie pe acelasi loc.
Envy: Puteti sa descrieti un portret al indragostitului de moda roman?
Marina: Iubitorul de moda din Romania este la curent cu tot ceea se intampla in domeniu, citeste bloguri de specialitate, se documenteaza, are simtul proportiei si al culorii, are designeri preferati, urmareste fenomenul modei si cauta sa achizitioneze piese vestimentare si accesorii speciale care sa-i contureze personalitatea.
Envy: Credeti ca designerul roman, astazi, ar trebui sa isi asume si responsabilitatea de a educa publicul cu privire la ceea ce este armonios si interesant in vestimentatie? Cu privire la ce merita banii si ce nu?
Ioana: Cred ca ar trebui sa fie o responsabilitate de la sine inteleasa, si nu o alegere. Orice designer, prin creatiile sale, intr-o maniera mai mult sau mai putin constienta, incearca sa educe publicul la nivel de stil sau tendinte. In Romania, la momentul actual, este mare nevoie de lideri de opinie in moda, dar masura reusitei lor depinde foarte mult de deschiderea si receptivitatea publicului, iar din nefericire, asta e o mare provocare.
In ceea ce priveste sumele de bani alocate hainelor, cred ca e necesar sa fie pastrata o proportie. Nu tot ce e scump e neaparat si frumos, acesta cred ca ar trebui sa fie primul gand atunci cand pornesti la cumparaturi. Totodata, mi-ar placea sa vad ca publicul din Romania va ajunge sa prefere creatiile serie limitata celor mass-market.
SPORT NEGRU, CEA MAI RECENTA COLECTIE 109
Cea mai noua colectie a dou-ului creativ 109 este SPORT NEGRU: "O serie monocromatica, compusa din opt rochii de seara care tintesc zone diferite din punct de vedere stilistic, reinterpretand cateva din cele mai celebre piese vestimentare, de pilda trench-ul, rochia sirena sau <<the little black dress>>”.
“Fiecare dintre cele opt piese pastreaza din clasica rochie neagra de seara doar culoarea; dincolo de aceasta, linia, accesoriile, volumele si lungimile sunt reinterpretari ale designer-ului”, explica Marina si Ioana. De altfel, conceptul pare sa sa graviteze in jurul a ceva ce in mod normal, ar fi un paradox: ideea de eleganta a unei rochii de seara, imbinata cu lejeritatea pe care o transmite cuvantul "sport", aflat exact la antipod.
Dar cum in moda, “a reinterpreta” inseamna de fapt a face un pas in viitor sau acceptarea provocarii de a iesi din nota clasica, nu prea poti sa ramai indiferent in fata unor astfel de propuneri, mai ales daca iubesti hainele de calitate, acele creatii vestimentare care “expira” personalitate.
Si acum, ca si in cazul colectiilor precedente, 109 ne provoaca de fapt sa iesim din zona “safe” . De data aceasta din zona “safe” a rochiei negre. “Matasea, dantela si voalul se intalnesc cu fermoare grele din metal auriu si cu pliurile sau volanele cusute manual. Fermoarele depasesc rolul uzual, fiind pozitionate in zone neconventionale si transformand piesele in tinute senzuale, fara a fi indecente”.
Din colectia SPORT NEGRU fac parte si accesorii din piele ce pot fi alaturate fiecarei rochii: hamuri accesorizate cu anouri aurii masive, gulere sau portjartiere. Accesoriile din piele sunt realizate in colaborare cu Otilia Mihalcea.
**Creatiile 109 pot fi vazute si achizitionate la showroom-ul din Str. Vasile Gherghel Nr. 109 sau prin intermediul site-ului Molecule-f.
Dar creatii de Marina Moldovan si Ioana Dumitrescu sunt prezentate si prin intermediul paginii de Facebook 109. Va sugerez sa vedeti sau sa revedeti proiectul O necunoscuta pe zi [o imbinare intre frumusetea matematicii si a designului vestimentar (?), pe care eu am apreciat-o foarte mult].
De asemenea, urmariti-le pe Ioana si Marina pe blogul lor nou-lansat: 109blog.wordpress.com
Jullie S.