Suntem obsedate de frumusete!

  • 26.08.10
  • 1015

Manipulate, digitalizate, alienate, acestea sunt femeile de astazi. Psihanalista Susie Orbach analizeaza cautarea perfectiunii, o aventura periculoasa si care cu greu poate fi contestata in lumea noastra moderna.

Nimeni nu isi iubeste corpul asa cum este el. Il uram, il detestam, devenim isterice si anxioase pentru ca nu este destul de slab, nu este destul de sexy sau tanar. Si cata tristete se naste din asta, cate depresii... Dar cate dintre noi suntem cu adevarat constiincioase in ceea ce priveste corpul si sanatatea noastra?


SYDNEY, AUSTRALIA - AUGUST 24: Models showcase designs by Cozi on the catwalk during the 'Myer Spring/Summer Fashion Launch' catwalk show as part of Rosemount Sydney Fashion Festival 2010, at Sydney Town Hall on August 24, 2010 in Sydney, Australia. (Photo by Jennifer Polixenni Brankin/Getty Images)

Susie Orbach este psihoterapeuta care la sfarsitul anilor ’70 a scris o carte ce a facut-o celebra: “Fat is a Feminist Issue” (Grasimea este o problema feminista), in care sustinea ca dietele perturba relatia noastra cu hrana si ca pe termen lung, acestea te fac sa te ingrasi si mai mult.

In anii ‘90, aceeasi Susie Orbach a tratat-o de bulimie pe Printesa Daiana, iar astazi, psihoterapeuta reflecta din nou asupra temei corpului in cartea ei, “Bodies” (Corpuri), asupra careia se opreste publicatia italiana de moda si frumusete, Sei di Moda.

Astazi, raportul nostru cu propriul corp este mai alienat decat oricand, multe s-au schimbat din momentul in care s-a ridicat pentru prima data problema imaginii corpului si lucrurile chiar s-au inrautatit.  Oamenii au fost preocupati pentru felul in care arata din vechi timpuri, insa in zilele noastre, parca aceasta preocupare a luat o turnura vecina cu isteria. Astazi, statisticile despre interventiile de chirurgie estetica cresc din ce in ce mai tare, exalta fetisizarea tineretii vesnice, iar bolile cauzate de perturbarea alimentatiei au devenit un fapat banal...

Sa ne impacam oare cu ideea ca aceasta este noua societate in care traim si ca noi, prin tot ceea ce facem si prin felul in care aratam si ne comportam suntem semne ale acestei perioade din istoria omenirii, cand mai mult decat oricand, conteaza felul in care aratam?

Orbach sustine ca ar trebui sa ne ingrijoram: “Sa mananci a devenit o problema pentru atat de multe persoane”, spune Ornbach, hrana nu este vazuta ca o placere ci este o activitate privita cu scepticism. Si de aici incepe totul. Multe fetite cresc cu ideea ca a tine o dieta este normal, iar aceasta devine o obisnuinta in final. Apoi trec la practica de a-si controla cu minutiozitate numarul de calorii intr-o zi. Putine femei isi pun problema ca industra dietetica se bazeaza pe un procent de 95% de recidiva, pentru ca altfel, ar trebui sa tinem o singura data cura, in viata noastra", spune Ornbach, care la un moment dat a avut chiar intentia de a duce in tribunal echipa celor de la WeightWatchers ,  dupa cum noteaza publicatia italiana.

Ne transformam in papusi...


Critica la adresa industriei producatoare de mituri ale imaginii ideale capata si forme artistice. Anul acesta, artista romana, Otilia Cadar a realizat un proiect artistic in care ironiza uniformitatea promovata in jurul nostru: “iDOLLs prezinta o viziune asupra falsilor idoli feminini, ce sunt popularizati la TV si pe internet. Proiectul scoate in evidenta un fenomen ce merge din ce in ce mai mult catre extrem si promoveaza transformarea fizica completa, urmata de cea digitala, la final aparand si iminenta transformare de personalitate. Acest fenomen are ca tinta in general sexul feminin in etapa adolescenta si post-adolescenta, cand sistemul de valori abia se cladeste si se formeaza personalitatea. Este un protest fata de promovarea frumusetii artificiale si indoctrinarea unui anume canon de frumusete, ce deseori se asociaza cu infatisarea unei papusi”, spune artista.



Manifest artistic impotriva digitalizarii imaginii, semnat Otilia Cadar

In ultimele decenii, presiunea de a avea un corp perfect este fara precedent. De exemplu, marirea de sani este cadou de 16 ani in unele suburbii ale Americii, in timp ce boli care au legatura cu hrana dezordonata – de la bulimie la obezitate – devin atat de frecvente, afectand fetele si femeile inca din primii ani ai copilariei. Corpul nu mai este o chestiune de naturalete, iar sa posede perfectiunea a devenit, mai ales pentru femei, o chestiune de alegere.

In China, femeile isi fac operatie la picioare, pentru a le face mai lungi. In Iran nikab-ul ascunde peste 35.000 de operatii de reconstructie a nasului pe an. In Brazilia, femeile isi fac implanturi de sani si isi remodeleaza posteriorul. Femei din intreaga lume vor sa arate precum indica trendul industriei mediatice.

In anii sai de practica, Susie Orbach a ajuns la o concluzie fundamentala: “Felul in care ne percepem corpul, este o oglinda a felului in care ne percepem pe noi insine, iar corpul nostru devine masura valorii pe care consideram ca o avem”.

Traim intr-o lume in care varietatea imaginii este stigmatizata, nu mai conteaza diferentele culturale sau entice, trebuie sa aratam toti la fel. Tanjim toate dupa imagini perfecte, stereotipale, omogenizate. Suntem nefericite…

"Daca cineva pune in discutie accentele acestea de nebunie legate de felul in care aratam, i se riposteaza ca nu este vorba despre represiune, ci de capacitatea de a alege pentru corpul tau. Putini dintre noi avem senzatia ca am fi victimele manipulate ale industriei de media si de frumusete", spune publicatia italiana Sei di Moda.

Ura la adresa propriului corp este un produs occidental care a fost exportat cu succes in tarile aflate in curs de dezvoltare. Nimic nu poate opri acest avant al obsesiei pentru frumusetea perfecta. Nici macar apelul pe care l-a facut Alexandra Shulman, directoarea Vogue UK, la adresa stilistilor: “Hainele voastre sunt minuscule. Suntem constranse sa angajam modele foarte-foarte slabe si apoi sa le editam fotografiile in Photoshop pentru a le face sa para mai grase!”, nici macar aparitia pe coperta revistei de moda Love, a cantaretei obeze Beth Ditto, nu au reusit sa abata aceasta tendinta a obsesiei pentru corpul perfect.

Dar chiar si asa, problema este ca imaginile sunt excesiv de mult editate in Photoshop. Ganditi-va cate ore de editare in photoshop au fost necesare pentru a obtine acele imagini in care Beth Ditto, desi este foarte grasa, arata sexy.  Nu mai stim ce este normalitatea, nu mai avem repere, industria meditica penduleaza intre extreme care produc reactii si care implicit aduc bani. Totul in jurul nostru  este falsitate, chiar si contra-cultura este fabricata, cu siguranta tot cu scopul de a spectaculariza. Despre aparitia lui Beth goala, pe coperta Love, medicii s-au grabit sa comenteze foarte critic acuzand mass-media ca incurajeaza obezitatea.


MELBOURNE, AUSTRALIA - FEBRUARY 21: Beth Ditto of the band Gossip performs on stage at the Melbourne leg of the Good Vibrations music festival at Flemington Racecourse on February 21, 2010 in Melbourne, Australia. (Photo by Scott Barbour/Getty Images)

90% dintre imaginile pe care le vedem in publicatii sunt editate digital, mai ales ca fiecare starleta adevarata cere retusarea imaginii sale.
Numai intr-un numar Vogue USA, maestrul retusurilor digitale, Pascal Dangin a manipulat 144 de imagini: 107 imagini publicitare, 36 de fotografii de moda si coperta. Deci, cu siguranta, industria de media si star-systemul au o responsabilitate cu privire la proiectarea unei imagini de neobtinut de toate femeile, decat prin intermediul retusarii digitale. Recent, presa din intreaga lume a scris despre discrepanta evidenta dintre felul in care arata cantareata Mariah Carey in realitate si cum arata ea in reclama pentru noul ei parfum Lollipop Bling.



Singer Mariah Carey entertains shareholders at the Wal-Mart Stores Inc's annual general meeting in Fayetteville, Arkansas June 4, 2010. REUTERS/Sarah Conard (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT BUSINESS)





Sunt si reactii reale, dar izolate, cu privire la cultura dominanta ce fetisizeaza corpul uman, mai ales pe cel feminin, insa acestea nu prea sunt luate in seama. Concursurile de frumusete isi vad in continuare de programul lor, promovand imagini impecabile, inaccesibile. Recent a fost aleasa Miss Univers, dar ma uitam la chipurile participantelor si, in afara de concurentele africane, celelate par sa fie aproape identice. In cazul asta, poate ca nu ar trebui sa fie un asa mare motiv de mandrie si emotie pentru Miss Mexic. “Traim intr-o societate, in care ca femei, ni se spune mereu ca vom fi mai puternice daca vom arata bine, daca vom fi atragatoare pentru barbati si aceasta se intampla prin intermediul concursurilor de frumusete sau prin intermediul chirurgiei estetice sau prin intermediul unui nou ruj de buze sau mascara…”, sustine organizatia britanica Object, care protesteaza impotriva transformarii femeilor in obiecte.

Dar revin cu acceasi dilema, sa ne lasam oare purtate de valul vremurilor ultra-tehnologizate in care traim, ingaduindu-ne o lupta egoista pentru propria imagine, bucurandu-ne de ce putem face pentru felul in care aratam astazi, spre deosebire de posibilitatile din trecut, sperand ca vre-odata am putea atinge “luminita de la capatul tunelului” sau perfectiunea imaginata cu ajutorul Photoshop? 




Foto: Shutterstock


Un articol de Jullie S.