Transpiratia la romani
- 09.07.09
- 498
7 din 10 romani ar reactiona in fata unei persoane care miroase a transpiratie, spunandu-i direct sa faca un dus si sa foloseasca deodorant
Sapte din zece romani spun ca daca ar fi deranjati de mirosul cuiva de transpiratie, ar lua atitudine, iar dintre ei, majoritatea (64%), in special cei din Moldova, ii vor spune direct persoanei care miroase a transpiratie sa faca un dus si sa foloseasca deodorantul zilnic, se arata in primul studiu pe tema „Transpiratia la romani” comandat de Rexona. Dintre respondentii care au spus ca vor lua atitudine fata de cineva care miroase a transpiratie, numai 18% au declarat ca ar reactiona, lasand mesaje anonime sau trimitand “cadouri” anonime: un sapun sau un deodorant.
Din totalul respondentilor, unii au declarat ca nu ar face nimic sau au ales ambele tipuri de reactie (“fac ceva”, “nu fac nimic”). Astfel, 4 din 10 romani au declarat ca nu vor lua atitudine ci, fie vor incerca sa mentina o distanta cat mai mare fata de persoana care miroase a transpiratie, fie vor incepe sa tuseasca de fiecare data cand o vad ca se apropie, fie pur si simplu vor ignora situatia.
Mirosul de transpiratie este cea mai jenanta situatie care poate aparea la o intalnire
Pe langa reactiile romanilor fata de persoanele care miros a transpiratie, prima parte a studiului a mai urmarit sa dezvaluie care sunt situatiile care ar afecta cel mai mult o intalnire importanta si care este cea mai buna expresie care descrie consecintele transpiratiei.
Mirosul de transpiratie este considerat de peste 80% dintre romani cea mai jenanta situatie care poate aparea la o intalnire sau un interviu, mai rau decat respiratia urat mirositoare, machiajul stricat, unghiile netaiate sau firul dus de la ciorap. Aceasta opinie este cel mai des intalnita in Bucuresti si la persoanele cu un statut social scazut. In Bucuresti, rimelul intins sau un fir dus la ciorap sunt mai putin jenante, in timp ce persoanele cu un statut social mai bun au considerat ca respiratia urat mirositoare este situatia care ar afecta cel mai mult bunul mers al unei intalniri.
Pentru romani, trei expresii descriu cel mai bine consecintele mirosului de transpiratie: “Daca nu folosesti deodorantul, iti strici cartea de vizita” (expresie considerata cea mai potrivita de catre 4 din 10 respondenti), “Chiar si florile se ofilesc langa o persoana care miroase urat” si “O persoana care miroase groaznic este un focar de infectie” (ambele considerate cele mai bune de circa 3 din 10 respondenti).
Deodorantul este mai important decat alte produse cosmetice
Cea de-a doua parte a studiului a analizat care sunt atitudinile fata de situatiile referitoare la transpiratie, iar concluziile sunt clare: romanii cred ca deodorantul este mai important decat alte produse cosmetice, iar mirosul de transpiratie poate sa distruga reputatia. Astfel, in Top 10 atitudini privitoare la situatiile legate de transpiratie s-au plasat:
1. Este de preferat sa mirosi bine decat sa porti machiaj si sa nu folosesti deodorant;
2. Deodorantul este mai important decat orice alt produs cosmetic, precum fardurile, rujul etc.;
3. Cred ca transpiratia poate sa-ti distruga reputatia;
4. Daca mi se pare ca am transpirat si ca este posibil sa miros, nu ma simt in largul meu;
5. Daca mi se pare ca am transpirat si ca este posibil sa miros, incerc sa evit contactul cu altii;
6. Prima mea reactie fata de o persoana care miroase a transpiratie este de respingere;
7. Cand cineva miroase a transpiratie, ma gandesc ca are si alte probleme de igiena: nu isi spala parul, are unghiile murdare etc.;
8. Cand cineva miroase excesiv a transpiratie, ma intreb: “Oare chiar nu isi da seama?”;
9. Cand cineva miroase excesiv a transpiratie, ma gandesc ca ii lipseste bunul simt, ca nu il intereseaza parerea celor din jur;
10. Dragostea la prima vedere nu este posibila daca unul dintre parteneri miroase a transpiratie.
9 din 10 romani sunt deranjati de mirosul de transpiratie din mijloacele de transport in comun
In cea de-a treia parte, studiul a urmarit sa afle care sunt cele mai frecvente situatii in care romanii simt miros de transpiratie si, dintre aceste situatii, care sunt cele mai deranjante.
Astfel, romanilor li se intampla cel mai des sa simta miros de transpiratie in mijloacele de transport in comun, in special in timpul verii (95% dintre respondenti), in preajma persoanelor care au un job care implica munca fizica si care miros adesea a transpiratie (79%), in magazine, in timp ce stau la coada (78%), dupa ce se face sport, in sala de gimnastica sau in vestiar (76%), in cazul persoanelor care se dau cu parfum, dar nu si cu deodorant si miros foarte rau (75%).
Printre situatiile care se intalnesc frecvent s-a numarat si una paradoxala. Astfel, 68% din respondenti au declarat ca au intalnit “femei foarte aranjate, machiate, imbracate elegant, dar care devin respingatoare in momentul apropierii de ele pentru ca miros a transpiratie”.
Respondentii din Moldova s-au confruntat cu cele mai multe situatii legate de transpiratie, in timp ce, in Muntenia sunt doar cateva situatii, comparativ cu esantionul total.
Cele mai deranjante 5 situatii legate de transpiratie, in acceptiunea romanilor, sunt:
1. cele din restaurant - cand mancarea si bauturile sunt servite de catre un chelner care miroase a transpiratie
2. in mijloacele de transport in comun
3. in magazine, cand se sta la coada
4. la petreceri/ ocazii speciale cand unii dintre oaspeti miros a transpiratie
5. in cazul unor functionari din administratia publica
Studiul a analizat atitudinile romanilor fata de transpiratie si situatiile in care se confrunta cu mirosul de transpiratie si a fost realizat de compania de cercetare de piata Lighthouse Marketing Quant in aprilie 2009 pe un esantion de 500 de persoane din Transilvania, Muntenia, Moldova si Bucuresti. Pe baza concluziilor acestui studiu, Rexona va desfasura in acest an cea de-a treia campanie educationala pentru impulsionarea cresterii consumului de deodorant in Romania, sub binecunoscutul slogan “Transpiratia strica reputatia”.
Despre Rexona si campania “Transpiratia strica reputatia”
Fiindca in Romania consumul de deodorant pe cap de locuitor este foarte redus, Rexona deruleaza in fiecare an, incepand din 2007, cea mai mare campanie educationala pentru impulsionarea cresterii consumului de deodorant, sub sloganul "Transpiratia strica reputatia".
Campania de anul trecut a declansat o dezbatere nationala, dupa ce un studiu comandat de Rexona a aratat ca suntem pe ultimele locuri in Europa in privinta consumului de deodorant, cu o medie de 1 spray pe an pe cap de locuitor, fata de 5 spray-uri consumate in medie pe an de un locuitor al Marii Britanii. Punctul de pornire al dezbaterii nationale a fost experimentul public „O saptamana fara deodorant”, la care s-a supus Jojo (Catalina Ionescu) si care a fost subiectul unui serial de tip reality show. Jojo a rezistat 4 zile fara deodorant, dupa care a renuntat, declarand ca viata fara deodorant e „un cosmar”.
Experimentul si dezbaterea nationala, gazduite pe site-ul www.ofacemmairar.ro, au avut menirea de a le face pe femeile care nu folosesc deodorant in fiecare zi sa constientizeze ce impact are mirosul neplacut al transpiratiei asupra modului in care sunt percepute de catre cei din jur. Scopul campaniei a fost acela de a le convinge pe aceste femei ca antiperspirantul trebuie sa faca parte din ritualul lor zilnic de infrumusetare.